Poziom 2.2. Jak wyłapać złodziei czasu?

2.2. Motto

Jak wyłapać złodziei czasu? To proste. Zrób monitoring dnia i tygodnia, a następnie opracuj konkretny plan.

2.2. Wprowadzenie
Czas możemy marnować na wiele sposobów, ale w żaden sposób nie jesteśmy w stanie go przywrócić. Jest wiele czynności, które są często przyjemne, ale mało ważne i niepotrzebnie kradną nasz czas. Aby przeanalizować, jak wykorzystujemy swój czas, warto zrobić sobie monitoring dnia i tygodnia oraz prześledzić cały miesiąc. Dzięki temu uświadomimy sobie, na co wykorzystujemy czas i w jakich proporcjach. Następnie warto zrobić plan dzienny i tygodniowy, aby optymalnie wykorzystywać swój czas.

 

poziom_2_2_0

2.2.1. Jakie czynności należą do najpowszechniejszych złodziei czasu?

Oto lista najczęstszych złodziei czasu:

  • niekontrolowane spędzanie czasu na serwisach społecznościowych;
  • oglądanie telewizji, bez konkretnego planu, bez wybranych programów do obejrzenia lub oglądanie małowartościowych programów rozrywkowych;
  • robienie wielu czynności naraz, zamiast, jeśli to możliwe, od początku do końca jednej. Aby kilka razy nie wracać do tych samych rzeczy;
  • brak ogólnego porządku w miejscu pracy i w materiałach, nad którymi pracujemy;
  • brak planu i wypunktowanych na karteczce lub np. w Excelu zadań do wykonania, które mogą nas znakomicie dyscyplinować i prowadzić; warto mieć plan na dzień tydzień, oraz na miesiąc i rok (plany średniofalowe);
  • niekorzystanie z kalendarzy, notesów, nieplanowanie, życie z dnia na dzień;
  • odkładanie ważnych spraw „na potem” i w efekcie kumulacja ważnych spraw w krótkim czasie;
  • nielimitowany czas na odwiedziny znajomych i przyjmowanie gości;
  • niekontrolowany czas na gry komputerowe;
  • brak priorytetów w zadaniach do wykonania;
  • słaba świadomość celów, szczególnie tych najważniejszych i uciekanie od nich;
  • niepotrzebne angażowanie się w sprawy, w których niewiele możemy zrobić, a pochłaniających dużo naszych zasobów; robienie rzeczy, które są zbędne w danym czasie;
  • nieergonomiczne i meczące warunki pracy: niewygodnie krzesło, słabe oświetlenie;
  • mała wydajność spowodowana niewyspaniem, zaniedbywaniem dobrego odżywania, dbania o kondycję fizyczną, psychiczna i duchową;
  • zaniedbywanie odpoczynku. Jeśli ciągle pracujemy i nie mamy czasu na regenerację to w efekcie nasza wydajność spada. Często wiele więcej moglibyśmy zrobić, gdybyśmy wygospodarowali czas na odpoczynek, sport, gimnastykę. Lepiej jest być na stawionym na efektywną i wydajną pracę przeplataną odpoczynkiem, niż ciągle nieustannie pozornie pracować.

poziom_2_2_1

2.2.2. Jak przeprowadzić monitoring czasu?

Czas warto przeanalizować, śledząc cały swój tydzień i odnotowując krótko w tabelce, co robimy o danej godzinie. Aby uświadomić sobie, na co i w jakich proporcjach przeznaczamy nasz czas, gdzie go marnujemy, a moglibyśmy wykorzystać go na realizację swoich zainteresowań.
Do przeprowadzenia solidnego monitoringu czasu i nowego planu wykorzystaj trzy tabelki do druku, dołączone w plikach PDF.
a) W pierwszej tabelce (Poziom_2.2._MasterStudentPL _Analiza_Tygodnia.pdf ) jest 7 dni tygodnia i godziny od 15:00 do 23:00 od poniedziałku do piątku (zakładam, że w tym czasie już jesteś po zajęciach lub po pracy) oraz od 7:00 do 23:00 w soboty i niedziele (zakładam, że w takich godzinach funkcjonujesz i śpisz 8 godzin; oczywiście możesz przygotować dowolne tabelki, które będą idealnie pokrywały się z Twoimi potrzebami).
W powyższej tabelce na dany tydzień wypisuj przy poszczególnych godzinach, co robisz w danym czasie. Takie zbieranie danych przeprowadź przez cały tydzień.

b) Tabelka druga (Poziom_2.2._MasterStudentPL _Analiza_Miesiaca.pdf) zawiera wszystkie dni miesiąca. 31 kolumn i 18 wierszy (Zakładam, że nie śpisz w zakresie godzin od 6:00 do 24:00; np. śpisz od 23:00 do 7:00). W tej tabelce codziennie odhaczaj sobie w zależności od tego, jak wykorzystałeś daną godzinę, czerwonym minusem źle wykorzystaną godzinę, a zielonym plusem – dobrze wykorzystaną godzinę.

Jako dobrze wykorzystaną godzinę rozumiem to jeśli jesteś w szkole i w czasie czterdziestopięciominutowej lekcji jesteś skupiony, starasz się jak najwięcej zrozumieć, zapamiętać i możliwie najlepiej zrobić notatki, przerwę między lekcjami wykorzystujesz na odpoczynek, żarty ze znajomymi, wyjście na dwór, aby się przewietrzyć. (nie wykorzystujesz przerwy, aby w ostatniej chwili douczać się czegoś, czego wcześniej się nie nauczyłeś).
Podobnie w pracy. Pracujesz na przykład 55 min solidnie, 5 min przerwy na oderwanie się od pracy lub dłuższa przerwa na obiad, kawę.

Po zajęciach lub po pracy dobrze wykorzystany czas może wyglądać na przykład tak: 3 godziny solidnie się uczysz robiąc sobie dziesięciominutowe przerwy, lub pracujesz nad prywatnymi rzeczami. Potem uprawisz ulubioną dyscyplinę sportu, masz czas dla rodziny i znajomych, przejrzenie portali społecznościowych.
Powinieneś sam zdefiniować, co jest dla Ciebie tą dobrą godzina, a co złą. Chodzi o to, aby na takiej jednej kartce A4 po miesiącu zobaczyć, czy efektywnie i dobrze wykorzystywaliśmy czas.Ile było tych czerwonych kresek, a ile zielonych plusów.

c) Tabelka trzecia: Poziom_2.2._MasterStudentPL _Nowy_Plan_Tygodnia.pdf Teraz po przeanalizowaniu tygodnia (i pierwszego tygodnia na tabeli całego miesiąca), zaplanuj sobie dni robocze oraz sobotę i niedzielę.
Rozplanuj czas tak, aby było w nim miejsce na sprawną naukę i pracę z zaangażowaniem oraz na aktywny wypoczynek, realizację pasji, czas dla bliskich i rozrywkę.

poziom_2_2_2

2.2. Ćwiczenia
Ppobierz i wydrukuj załączony plik: Poziom_2.2._MasterStudentPL.pdf

  • przeczytaj pytania i wypisz długopisem po 3-5 odpowiedzi do nich, dzięki temu dobrze uświadomisz sobie poruszane tu zagadnienia, zapamiętasz je i dostosujesz do swoich potrzeb;
  • kartki zachowaj sobie w segregatorze i przejrzyj je po 1 dniu, następnie – po 7 dniach, potem – po miesiącu;
  • przeglądając swoje odpowiedzi po 7 i 30 dniach, wypisuj najważniejsze odpowiedzi i inne wnioski, jakie wyciągnąłeś w stosunku do siebie, przerabiając ten rozdział z poziomu pierwszego.

2.2 Podsumowanie
Ważne jest, aby pracować wydajnie i mieć czas na odpoczynek oraz regenerację, a nie uczyć się lub pracować pozornie, bez przerwy i z marnymi rezultatami. Warto być uczciwym wobec siebie. Dobrze planując, znacznie więcej zrobimy w krótszym czasie. Sztuką jest mieć czas na wszystko.

Przewodnik po MasterStudent.PL

Przeczytałeś, skorzystałeś, podziel się ze znajomymi. Powodzenia!

 

MasterStudent.PL Team

MasterStudent.PL Team

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *