Poziom 1.7. Jak gromadzić wiedzę i budować swoja bazę danych?

1.7. Motto

Materiały, z których uczysz się, na co dzień, dobrze zarchiwizuj, a będą nieocenioną pomocą przy powtórkach do matury czy egzaminu.

1.7. Wprowadzenie

Czytelne, przejrzyste i dobre merytorycznie materiały, z których uczyliśmy się, na co dzień w szkole oraz dobrze zarchiwizowane, to klucz do dobrego i szybkiego przygotowania się do matury lub egzaminu. Materiały możemy archiwizować w tradycyjny sposób na przykład z wykorzystaniem segregatorów, ale również wykorzystując pendrive, chmury, płyty DVD, dyski zewnętrzne, aby przechowywać dane w zapisie elektronicznym (np. pdf, nagrania mp3 słówek z języków obcych czy podcasty, prezentacje PowerPoint do danych przedmiotów, egzaminy czy zestawy zadań maturalnych z minionych lat).

1.7.1.. W jakim celu powinniśmy budować naszą bazę danych?

Stale gromadząc solidnie opracowane materiały (notatki, opracowania, prezentacje, skany, zdjęcia…), z których uczymy się na co dzień, używając ich potem możemy szybko przygotować się do matury czy egzaminu. Jeśli nie gromadzimy notatek i materiałów, to potem na przykład przed maturą musimy włożyć w przygotowania do niej dużo więcej czasu i wysiłku, niż gdybyśmy mieli solidnie zarchiwizowane materiały, z których już wcześniej się uczyliśmy. Pamiętaj, aby zawsze solidnie zarchiwizować materiały, z których się uczysz, aby móc w dowolnej chwili i szybko do nich wrócić.

1.7.2. Jakie są źródła danych i materiałów?

Jest bardzo dużo źródeł naszych materiałów i danych, które gromadzimy a potem przyswajamy:

  • lekcje w szkole, wykłady na uczelni i kursach (notatki, prezentacje, nagrania, zdjęcia, skany)
  • podręczniki szkolne i akademickie, fragmenty książek wymagane przez nauczyciela;
  • różnego typu opracowania;
  • Internet i różne multimedia (np. internetowe szkoły językowe);
  • egzaminy z poprzednich lat, np. gromadzone przez starszych od nas studentów, uczniów;
  • zbiory zadań maturalnych wraz z rozwiązaniami z ubiegłych lat;
  • kserokopie notatek sporządzonych przez kogoś innego;
  • przykładowe i ogólnodostępne zadania egzaminacyjne danego prowadzącego z minionych lat.

1.7.3. W czym przechowywać dane i jak je numerować, indeksować i oznaczać?

Mamy wiele możliwości archiwizowania danych i dobrze jest wykorzystywać przynajmniej kilka z nich:

  •  notatki w segregatorach A4 i A5 (bardzo wygodne – w każdej chwili możemy coś dodać w dowolnym miejscu, nie tylko poszerzenie notatek, ale np. wydrukowany czy zeskanowany obrazek, zadanie maturalne z matematyki powiązane z danym tematem lekcji). Wielką zaletą segregatorów jest także to, że nie musimy nosić na zajęcia kilku ciężkich zeszytów. W notatkach w segregatorze możemy numerować lekcje, dodawać numery stron, daty, wyróżniać kolejne działy (np. z matematyki zakładkami…). Kupując kartki w kratkę do segregatora, warto zwrócić uwagę, aby miały kratki wydrukowane jasnym kolorem, dzięki temu nasze notatki będą czytelniejsze;
  •  wykorzystanie MS Office Word, Excel, Power Point (np. w Excelu możemy wygodnie i łatwo przechowywać różne skany i zdjęcia wraz z dodatkowymi notatkami oraz dane tabelaryczne itp.);
  •  pliki mp3 i filmy (w ten sposób możemy przechowywać słówka i podcasty z języka obcego, wykłady akademickie i konferencje naukowe; filmy mogą prezentować np. zjawiska fizyczne);
  • jeśli potrafimy pisać bardzo czytelnie, to możemy spróbować pisać na kartkach do drukarki (ewentualnie, podkładając pod spód linniuszek – kartkę w kratkę).

1.7.4. Jak przechowywać materiały w formie elektronicznej?

Aby mieć łatwy dostęp do materiałów przechowywanych na komputerze, warto przygotować sobie odpowiednie katalogi, foldery, np. z podziałem na:

  • klasy, semestry, lata;
  • przedmioty a w ramach przedmiotów na foldery z skanami, zdjęciami, notatkami pdf, fragmentami książek, nagraniami mp3, prezentacjami, filmami, e-bookami, przykładowymi zadaniami z ubiegłych lat;
  • dane w formie elektronicznej warto dla bezpieczeństwa przechowywać w kilku miejscach, np. dodatkowo na dysku zewnętrznym, pendrive i płycie DVD

1.7. Ćwiczenia

Aby dobrze przetworzyć zawarte tu treści: pobierz i wydrukuj załączony plik: Poziom_1.7._MasterStudentPL.pdf

  • przeczytaj pytania i wypisz długopisem po 3-5 odpowiedzi do nich, dzięki temu dobrze uświadomisz sobie poruszane tu zagadnienia, zapamiętasz je i dostosujesz do swoich potrzeb;
  • kartki zachowaj sobie w segregatorze i przejrzyj je po 1 dniu, następnie – po 7 dniach, potem – po miesiącu;
  • przeglądając Twoje odpowiedzi po 7 i 30 dniach, wypisuj najważniejsze odpowiedzi i inne wnioski, jakie wyciągnąłeś w stosunku do siebie, przerabiając ten rozdział z poziomu pierwszego.

1.7. Podsumowanie       

Ucząc się, warto wypracować sobie nawyk porządnego archiwizowania notatek i materiałów, z których się uczymy. Dzięki temu będziemy w stanie szybko wrócić do zagadnień, których kiedyś nauczyliśmy się, odświeżyć je i bez problemu zdać maturę czy egzamin.
Przewodnik po MasterStudent.PL

Przeczytałeś, skorzystałeś, podziel się ze znajomymi. Powodzenia!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

MasterStudent.PL Team

MasterStudent.PL Team

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *