Poziom 1.7. Jak gromadzić wiedzę i budować swoja bazę danych?

1.7. Motto

Materiały, z których uczysz się, na co dzień, dobrze zarchiwizuj, a będą nieocenioną pomocą przy powtórkach do matury czy egzaminu.

1.7. Wprowadzenie

Czytelne, przejrzyste i dobre merytorycznie materiały, z których uczyliśmy się, na co dzień w szkole oraz dobrze zarchiwizowane, to klucz do dobrego i szybkiego przygotowania się do matury lub egzaminu. Materiały możemy archiwizować w tradycyjny sposób na przykład z wykorzystaniem segregatorów, ale również wykorzystując pendrive, chmury, płyty DVD, dyski zewnętrzne, aby przechowywać dane w zapisie elektronicznym (np. pdf, nagrania mp3 słówek z języków obcych czy podcasty, prezentacje PowerPoint do danych przedmiotów, egzaminy czy zestawy zadań maturalnych z minionych lat).

1.7.1.. W jakim celu powinniśmy budować naszą bazę danych?

Stale gromadząc solidnie opracowane materiały (notatki, opracowania, prezentacje, skany, zdjęcia…), z których uczymy się na co dzień, używając ich potem możemy szybko przygotować się do matury czy egzaminu. Jeśli nie gromadzimy notatek i materiałów, to potem na przykład przed maturą musimy włożyć w przygotowania do niej dużo więcej czasu i wysiłku, niż gdybyśmy mieli solidnie zarchiwizowane materiały, z których już wcześniej się uczyliśmy. Pamiętaj, aby zawsze solidnie zarchiwizować materiały, z których się uczysz, aby móc w dowolnej chwili i szybko do nich wrócić.

1.7.2. Jakie są źródła danych i materiałów?

Jest bardzo dużo źródeł naszych materiałów i danych, które gromadzimy a potem przyswajamy:

  • lekcje w szkole, wykłady na uczelni i kursach (notatki, prezentacje, nagrania, zdjęcia, skany)
  • podręczniki szkolne i akademickie, fragmenty książek wymagane przez nauczyciela;
  • różnego typu opracowania;
  • Internet i różne multimedia (np. internetowe szkoły językowe);
  • egzaminy z poprzednich lat, np. gromadzone przez starszych od nas studentów, uczniów;
  • zbiory zadań maturalnych wraz z rozwiązaniami z ubiegłych lat;
  • kserokopie notatek sporządzonych przez kogoś innego;
  • przykładowe i ogólnodostępne zadania egzaminacyjne danego prowadzącego z minionych lat.

1.7.3. W czym przechowywać dane i jak je numerować, indeksować i oznaczać?

Mamy wiele możliwości archiwizowania danych i dobrze jest wykorzystywać przynajmniej kilka z nich:

  •  notatki w segregatorach A4 i A5 (bardzo wygodne – w każdej chwili możemy coś dodać w dowolnym miejscu, nie tylko poszerzenie notatek, ale np. wydrukowany czy zeskanowany obrazek, zadanie maturalne z matematyki powiązane z danym tematem lekcji). Wielką zaletą segregatorów jest także to, że nie musimy nosić na zajęcia kilku ciężkich zeszytów. W notatkach w segregatorze możemy numerować lekcje, dodawać numery stron, daty, wyróżniać kolejne działy (np. z matematyki zakładkami…). Kupując kartki w kratkę do segregatora, warto zwrócić uwagę, aby miały kratki wydrukowane jasnym kolorem, dzięki temu nasze notatki będą czytelniejsze;
  •  wykorzystanie MS Office Word, Excel, Power Point (np. w Excelu możemy wygodnie i łatwo przechowywać różne skany i zdjęcia wraz z dodatkowymi notatkami oraz dane tabelaryczne itp.);
  •  pliki mp3 i filmy (w ten sposób możemy przechowywać słówka i podcasty z języka obcego, wykłady akademickie i konferencje naukowe; filmy mogą prezentować np. zjawiska fizyczne);
  • jeśli potrafimy pisać bardzo czytelnie, to możemy spróbować pisać na kartkach do drukarki (ewentualnie, podkładając pod spód linniuszek – kartkę w kratkę).

1.7.4. Jak przechowywać materiały w formie elektronicznej?

Aby mieć łatwy dostęp do materiałów przechowywanych na komputerze, warto przygotować sobie odpowiednie katalogi, foldery, np. z podziałem na:

  • klasy, semestry, lata;
  • przedmioty a w ramach przedmiotów na foldery z skanami, zdjęciami, notatkami pdf, fragmentami książek, nagraniami mp3, prezentacjami, filmami, e-bookami, przykładowymi zadaniami z ubiegłych lat;
  • dane w formie elektronicznej warto dla bezpieczeństwa przechowywać w kilku miejscach, np. dodatkowo na dysku zewnętrznym, pendrive i płycie DVD

1.7. Ćwiczenia

Aby dobrze przetworzyć zawarte tu treści: pobierz i wydrukuj załączony plik: Poziom_1.7._MasterStudentPL.pdf

  • przeczytaj pytania i wypisz długopisem po 3-5 odpowiedzi do nich, dzięki temu dobrze uświadomisz sobie poruszane tu zagadnienia, zapamiętasz je i dostosujesz do swoich potrzeb;
  • kartki zachowaj sobie w segregatorze i przejrzyj je po 1 dniu, następnie – po 7 dniach, potem – po miesiącu;
  • przeglądając Twoje odpowiedzi po 7 i 30 dniach, wypisuj najważniejsze odpowiedzi i inne wnioski, jakie wyciągnąłeś w stosunku do siebie, przerabiając ten rozdział z poziomu pierwszego.

1.7. Podsumowanie       

Ucząc się, warto wypracować sobie nawyk porządnego archiwizowania notatek i materiałów, z których się uczymy. Dzięki temu będziemy w stanie szybko wrócić do zagadnień, których kiedyś nauczyliśmy się, odświeżyć je i bez problemu zdać maturę czy egzamin.
Przewodnik po MasterStudent.PL

Przeczytałeś, skorzystałeś, podziel się ze znajomymi. Powodzenia!

MasterStudent.PL Team

MasterStudent.PL Team

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *