Poziom 1.6. Jak sprawnie notować?

1.6. Motto

Robię raz, a porządnie, i ma działać

1.6. Wprowadzenie

Bardzo dobre notatki, zarówno pod względem wizualnym, jak i merytorycznym, są kluczowe, jeśli chodzi o sprawne przyswojenie wiedzy potrzebnej do bardzo dobrego zdania egzaminu.

1.3.1. Dlaczego czytelny i przejrzysty zapis notatek jest ważny?

Dzięki porządnym notatkom, zrobionym przejrzyście i czytelnie, szybciej i lepiej przyswajamy wiedzę. Jeśli mamy notatki przygotowane niestarannie i nieczytelnie i się z nich uczymy, to potrzebujemy dużo więcej czasu, aby je przyswoić i wyniki na egzaminach są na ogół znacznie słabsze, niż jeśli uczylibyśmy się z przejrzystych, dobrych notatek.

1.6.2. Jak notować?

Podczas notowania możemy stosować akapity, wypunktowania, wyróżnienia. Warto starać się pisać możliwie najczytelniej i najprzejrzyściej, korzystać z segregatorów, dzięki temu w każdej chwili możemy dodać nie tylko nowe notatki, lecz także np. kserówki, dodatkowe obrazki. Warto stosować różne kolory długopisów, markerów. Podobnie jak przy czytaniu książki: warto wypisywać sobie pytania. Np. do notatek z języka polskiego: „Jakie są przykładowe znaczenia dżumy, w kontekście wydarzeń zaprezentowanych w książce o tym tytule?”

1.6.3. Jak przygotować dobre notatki pod względem merytorycznym?

Aby notatki były jak najbardziej wartościowe, to warto, aby poza tym, że jest w nich wiedza przekazana i wymagana przez nauczyciela, znajdowało się w nich również rozwinięcie tych treści oparte o podręczniki i inne pomoce dydaktyczne, tak, aby np. ucząc się biologii przed rozpoczęciem studiów medycyny, mieć konkretną bazę i solidną wiedzę, aby bardzo dobrze zdać maturę.

1.6.4. Co można wykorzystać do notowania?

Do notowania w praktyce bardzo dobrze sprawdzają się segregatory, np. A4 i A5 (w zależności od typu notatek). Np. gdy jest dużo rysunków, to warto mieć kartki A4, gdy jest dużo tekstu, warto korzystać z kartek A5, wówczas mamy mniejsze porcje wiedzy do przyswojenia jednorazowo, które nie straszą swoją objętością.

Można również notować bezpośrednio na laptopie. Jeśli jest taka możliwość, to – np. wykład z historii – można nagrać na telefonie i potem przepisać.

Jeśli można robić zdjęcia, np. wykresów na tablicy, to warto je zrobić.

Prowadzący także bardzo często udostępniają prezentacje do wykładu. Takie prezentacje warto wydrukować i zapisywać na nich dodatkowe informacje.  Bazując na nich, szukać poszerzenia zagadnień w podręcznikach, internecie.

1.6. Ćwiczenia
A teraz: w ramach ćwiczeń, pobierz i wydrukuj załączony plik: Poziom_1.6._MasterStudentPL.pdf

  • przeczytaj pytania i wypisz długopisem po 3-5 odpowiedzi do nich, dzięki temu dobrze uświadomisz sobie poruszane tu zagadnienia, zapamiętasz je i dostosujesz do swoich potrzeb;
  • kartki zachowaj sobie w segregatorze i przejrzyj je po 1 dniu, następnie – po 7 dniach, potem – po miesiącu;
  • przeglądając Twoje odpowiedzi po 7 i 30 dniach, wypisuj najważniejsze odpowiedzi i inne wnioski, jakie wyciągnąłeś w stosunku do siebie, przerabiając ten rozdział z poziomu pierwszego.

1.6. Podsumowanie

Notatki zrobione raz, ale porządnie – np. z matematyki, fizyki, chemii, historii – i umieszczone w segregatorze, to bardzo cenna baza do powtórek i bezpośrednich przygotowań przed maturą czy też egzaminem. Jeśli już raz się z nich uczyliśmy, na ich podstawie zdawaliśmy klasówki i egzaminy, to potem można bardzo szybko sobie z nich wszystko powtórzyć i bardzo dobrze zdać maturę lub przygotować się do odpowiedzi podczas obrony.

Przewodnik po MasterStudent.PL

Przeczytałeś, skorzystałeś, podziel się ze znajomymi. Powodzenia!

MasterStudent.PL Team

MasterStudent.PL Team

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *