Poziom 1.12. Jak poradzić sobie ze stresem przed sprawdzianem, maturą lub egzaminem?

1.12. Motto

Stres można oswoić i uczynić swoim sprzymierzeńcem.

1.12. Wprowadzenie

Tuż przed ważnym egzaminem, jakim jest np. matura, możemy się trochę stresować. Jest wiele czynników, które mają na to wpływ i wiele sposobów, które pozwalają poskromić nasz stres.

1.12.1. Jakie są kluczowe sposoby na poskromienie stresu?

  1. Solidne przygotowanie się. Dzięki świadomości, że jesteśmy solidnie przygotowani, zrobiliśmy wiele przykładowych zadań maturalnych z ubiegłych lat i umiemy je robić bez problemu oraz bardzo sprawnie, możemy czuć się spokojnie i pewnie.
  1. Przerobienie dobrze przygotowanych notatek z języka polskiego (i przedmiotów humanistycznych) w przypadku matury ustnej, notatek z zajęć z naszym nauczycielem. Większość pytań, jakie zostaną nam postawione lub wylosujemy będzie pochodzić z lekcji tego nauczyciela (jeśli to on jest naszym egzaminatorem).
  2. Baranie udziału, możliwie często, w odpowiednikach egzaminu czy matury, a więc na przykład w: konkursach wiedzy, olimpiadach przedmiotowych, zawodach i innych konkursach.
  1. Dzielenie się wiedzą z innymi, np. udzielanie korepetycji młodszemu rodzeństwu lub koleżance z klasy, która nie do końca rozumie dane zagadnienie z fizyki. Udzielanie korepetycji znakomicie weryfikuje naszą wiedzę, utrwala ją, dzięki temu, że przetwarzamy ja na różne sposoby, np. wymyślając przykładowe zadania z fizyki czy chemii dla osoby, którą uczymy.
  2. Jeśli nigdy nie pijesz kawy, to nie pij jej przed egzaminem. Bo nie jesteś przyzwyczajony i nie wiesz jak na Ciebie zadziała. Możesz mieć np. trudności ze skupieniem się – „zebraniem myśli” jeśli np. wypijesz bardzo mocną kawę,
  3. Poczucie humoru i żarty z przyjaciółmi tuż przed egzaminem znakomicie pozwalają rozładować napięcie i stres. Jeśli masz dobrą i zgraną ekipę i możecie razem i się rozluźnić, to zróbcie to.
  1. Pamiętaj, że zawsze jest możliwość powtórzenia egzaminu w późniejszym terminie. Gdybyś np. za późno zabrał się do przygotowań i nie dostał na wymarzoną uczelnię i kierunek, to możesz studiować przez rok coś zbliżonego do docelowego kierunku i w tym czasie solidnie przygotować się do egzaminu i dostać na wymarzone studia, od których w dużej mierze zależy Twoja przyszłość.

1.12. Ćwiczenia

To już ostania porcja ćwiczeń w tym rozdziale: w ramach ćwiczeń, pobierz i wydrukuj załączony plik: Poziom_1.12._MasterStudentPL.pdf

  • przeczytaj pytania i wypisz długopisem po 3-5 odpowiedzi do nich, dzięki temu dobrze uświadomisz sobie poruszane tu zagadnienia, zapamiętasz je i dostosujesz do swoich potrzeb;
  • kartki zachowaj sobie w segregatorze i przejrzyj je po 1 dniu, następnie – po 7 dniach, potem – po miesiącu;
  • przeglądając Twoje odpowiedzi po 7 i 30 dniach, wypisuj najważniejsze odpowiedzi i inne wnioski, jakie wyciągnąłeś w stosunku do siebie, przerabiając ten rozdział z poziomu pierwszego.

1.12.  Podsumowanie

Stres ma wiele pozytywnych stron. Często mobilizuje nas do działania i nie pozwala zaniedbywać rzeczy, które mają ogromy wpływ na całe nasze życie. Jeśli nie jest zbyt duży, to także pozwala nam się lepiej skupić, np. na maturze, i tym samym osiągną lepsze wyniki.

Przewodnik po MasterStudent.PL

Przeczytałeś, skorzystałeś, podziel się ze znajomymi. Powodzenia!

MasterStudent.PL Team

MasterStudent.PL Team

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *