Poziom 1.12. Jak poradzić sobie ze stresem przed sprawdzianem, maturą lub egzaminem?

1.12. Motto

Stres można oswoić i uczynić swoim sprzymierzeńcem.

1.12. Wprowadzenie

Tuż przed ważnym egzaminem, jakim jest np. matura, możemy się trochę stresować. Jest wiele czynników, które mają na to wpływ i wiele sposobów, które pozwalają poskromić nasz stres.

1.12.1. Jakie są kluczowe sposoby na poskromienie stresu?

  1. Solidne przygotowanie się. Dzięki świadomości, że jesteśmy solidnie przygotowani, zrobiliśmy wiele przykładowych zadań maturalnych z ubiegłych lat i umiemy je robić bez problemu oraz bardzo sprawnie, możemy czuć się spokojnie i pewnie.
  1. Przerobienie dobrze przygotowanych notatek z języka polskiego (i przedmiotów humanistycznych) w przypadku matury ustnej, notatek z zajęć z naszym nauczycielem. Większość pytań, jakie zostaną nam postawione lub wylosujemy będzie pochodzić z lekcji tego nauczyciela (jeśli to on jest naszym egzaminatorem).
  2. Baranie udziału, możliwie często, w odpowiednikach egzaminu czy matury, a więc na przykład w: konkursach wiedzy, olimpiadach przedmiotowych, zawodach i innych konkursach.
  1. Dzielenie się wiedzą z innymi, np. udzielanie korepetycji młodszemu rodzeństwu lub koleżance z klasy, która nie do końca rozumie dane zagadnienie z fizyki. Udzielanie korepetycji znakomicie weryfikuje naszą wiedzę, utrwala ją, dzięki temu, że przetwarzamy ja na różne sposoby, np. wymyślając przykładowe zadania z fizyki czy chemii dla osoby, którą uczymy.
  2. Jeśli nigdy nie pijesz kawy, to nie pij jej przed egzaminem. Bo nie jesteś przyzwyczajony i nie wiesz jak na Ciebie zadziała. Możesz mieć np. trudności ze skupieniem się – „zebraniem myśli” jeśli np. wypijesz bardzo mocną kawę,
  3. Poczucie humoru i żarty z przyjaciółmi tuż przed egzaminem znakomicie pozwalają rozładować napięcie i stres. Jeśli masz dobrą i zgraną ekipę i możecie razem i się rozluźnić, to zróbcie to.
  1. Pamiętaj, że zawsze jest możliwość powtórzenia egzaminu w późniejszym terminie. Gdybyś np. za późno zabrał się do przygotowań i nie dostał na wymarzoną uczelnię i kierunek, to możesz studiować przez rok coś zbliżonego do docelowego kierunku i w tym czasie solidnie przygotować się do egzaminu i dostać na wymarzone studia, od których w dużej mierze zależy Twoja przyszłość.

1.12. Ćwiczenia

To już ostania porcja ćwiczeń w tym rozdziale: w ramach ćwiczeń, pobierz i wydrukuj załączony plik: Poziom_1.12._MasterStudentPL.pdf

  • przeczytaj pytania i wypisz długopisem po 3-5 odpowiedzi do nich, dzięki temu dobrze uświadomisz sobie poruszane tu zagadnienia, zapamiętasz je i dostosujesz do swoich potrzeb;
  • kartki zachowaj sobie w segregatorze i przejrzyj je po 1 dniu, następnie – po 7 dniach, potem – po miesiącu;
  • przeglądając Twoje odpowiedzi po 7 i 30 dniach, wypisuj najważniejsze odpowiedzi i inne wnioski, jakie wyciągnąłeś w stosunku do siebie, przerabiając ten rozdział z poziomu pierwszego.

1.12.  Podsumowanie

Stres ma wiele pozytywnych stron. Często mobilizuje nas do działania i nie pozwala zaniedbywać rzeczy, które mają ogromy wpływ na całe nasze życie. Jeśli nie jest zbyt duży, to także pozwala nam się lepiej skupić, np. na maturze, i tym samym osiągną lepsze wyniki.

Przewodnik po MasterStudent.PL

Przeczytałeś, skorzystałeś, podziel się ze znajomymi. Powodzenia!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

MasterStudent.PL Team

MasterStudent.PL Team

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *