Poziom 1.11. Jak uczyć się przedmiotów humanistycznych na przykładzie j. polskiego i angielskiego oraz historii?

1.11. Motto

Ze wszystkiego trzeba wiedzieć to, co jest niezbędne, a nie wyłącznie z wybranych dziedzin wszystko.

1.11. Wprowadzenie

Ucząc się przedmiotów humanistycznych, poznajemy naszą historię, języki obce, uczymy się budować wypowiedzi, pisać wypracowania, raport. Zdobywamy cenne umiejętności, które potem przydają się w codziennym życiu i w pracy. Ucząc się Języka polskiego, nie tylko nabieramy sprawności i świadomości w porozumiewaniu się, ale również poszerzamy zakres naszego słownictwa, dzięki czemu w krótszym czasie możemy uczyć się innych przedmiotów.

1.11.1. Jak się uczyć przedmiotów humanistycznych, aby osiągać dobre wyniki?

Ucząc się przedmiotów humanistycznych, podobnie jak w przypadku ścisłych, musimy poznać wymagania i oczekiwania nauczycieli oraz rozwiązać zadania z egzaminów z minionych lat. Dzięki czemu zrozumiemy, co musimy się nauczyć, jaką wiedzę przyswoić, aby wstrzelić się w wymagania.

Po dogłębnym zrozumieniu notatek z języka polskiego, można nauczyć się ich na pamięć. Ucząc się, oczywiście warto go przetwarzać na różne sposoby i wykorzystywać w różnych kontekstach, oraz w coraz dłuższych i optymalnych odstępach czasu powtarzać.

1.11.2. Jak uczyć się przedmiotów humanistycznych na przykładzie języka polskiego?

Język ojczysty, to solidna podstawa i baza do nauki innych przedmiotów. Wykorzystujemy go praktycznie wszędzie, chociażby odpowiadając na lekcji z geografii czy historii, aby budować poprawne wypowiedzi, pisząc dokumentację użytkownika dla systemu informatycznego, zapoznając się z szeregiem ustaw i rozporządzeń, gdy potrzebujemy przygotować dokumentację analityczną czy biznesową dla nowego systemu informatycznego.

Oto kilka z zasad, które warto wykorzystać podczas uczenia się Języka polskiego:

  1. Najpierw należy dogłębnie zrozumieć teksty.
  2. Następnie trzeba przeanalizować tekst pod kątem stosowanych tam zasad gramatycznych (proporcjonalnie do potrzeb, w jakich będziemy wykorzystywać te treści).
  3. Aby także przy okazji uczyć się ortografii, można np. czerwoną kreseczka podkreślać litery „ż” „ó”… w wyrazach, w których nie jesteśmy pewni pisowni. To jest bardzo dobra i efektywna metoda. Napisze o niej artykuł na wyższym poziomie.
  4. Po przeanalizowani tekstu pod kątem treści, gramatyki i ortografii, możemy przystąpić do uczenia się go na pamięć.
  5. Uczymy się na początku na pamięć całych zdań, potem akapitów i wreszcie całych tekstów – np. lekcji z zeszytu czy opracowań. Dzięki takiemu algorytmowi uczenia się możemy osiągnąć dobre wyniki na maturze – mieć solidną bazę wiedzy.
  6. Powtarzając można czytać na głos lub powtarzać na głos z pamięci.
  7. To jest proponowany algorytm uczenia się lekcji, opracowań, motywów, itp. Pracuj i udoskonalaj swój algorytm, który będzie najbardziej optymalny dla ciebie. Przyswojone treści oczywiście warto powtarzać w coraz to dłuższych odstępach czasu.

1.11.3. Jak uczyć się języków obcych na przykładzie języka angielskiego?

Jeśli chodzi o naukę języków obcych to jest mnóstwo, sposobów i ogólnie dostępnych możliwości i porad. Także w tym paragrafie postanowiłem zebrać wspólne i najważniejsze elementy wykorzystywane w różnych sposobach ucznia się. Począwszy od typowych lekcji w szkole, a skończywszy na lekcjach w szkołach językowych czy podczas prywatnych korepetycjach.

Oto kluczowe zasady w nauce języków obcych i nie tylko (gdy zaczynamy naukę i na późniejszym etapie):

  1. Trzeba mieć bardzo dużą motywację i konkretny cel, jeśli chodzi o uczenie się języka obcego, (więcej o tym napiszę w ćwiczeniach).
  1. Warto zacząć i świadomie uczyć się z zasadą od szczegółu do ogółu. Najpierw np. opanowujemy 20 podstawowych słówek z uwzględnieniem nie tylko ich znaczenia, ale i prawidłowej wymowy. Potem wykorzystujemy je w prostych zdaniach, które już zawierają w sobie podstawowe zasady gramatyki. Przed nauczeniem się zdań na pamięć, powinniśmy dogłębnie zrozumieć gramatykę.
  1. Stopniowo poszerzamy bazę słówek wraz z przykładami ich użycia w całych zdaniach. Jest dużo aplikacji i systemów wspierających naukę języków, gramatyki i samych słówek. Będą one zaprezentowane na wyższych poziomach.
  1. Gdy już mamy odpowiednią bazę słówek, to warto uczyć się coraz trudniejszych tekstów i dialogów na pamięć, oczywiście po wcześniejszym ich zrozumieniu. Warto czytać także na głos. Powtarzając całe zwroty.
  1. Oczywiście ucząc się słówek, warto wykorzystać aplikacje wspomagające naukę, w tym samych słówek i gramatyki, nagrania mp3, dialogi, filmy.
  1. Ucząc się języka obcego, warto intensywnie go przetwarzać (jak najwięcej mówić, czytać, pisać, słuchać) i wykorzystywać w różnych kontekstach, w tym także pomagać innym przez udzielanie korepetycji i uczyć się z innymi,
  1. W nauce języka obcego, ale nie tylko, warto wykorzystać efekt synergii, który bardzo przyspiesza i usprawnia naukę języka.

1.11.4. Na czym polega efekt synergii i jak go można wykorzystać w nauce języka?

Efekt synergii polega na tym, że 2 osoby razem zrobią znacznie więcej niż 2 osobno w tym samym czasie. By wnieść dużą szafę na 7 piętro, jedna osoba będzie wnosiła ją w kawałkach przez 3 godziny i na końcu skręci. Natomiast dwie osoby razem wniosą tę samą szafę na to samo piętro w pół godziny i nie będą musiały jej rozkręcać i skręcać. 2 osoby razem przez 3 godziny wniosły by 6 szaf, a osobno tylko 2 szafy.

W nauce języka angielskiego efekt synergii możemy wykorzystać w następujący sposób.

  • Dwie siostry razem uczą się angielskiego.
  • Prowadzą konwersację.
  • Początkowo według dialogów i schematów z książki, wcielając się w role bohaterów dialogów,
  • Przed rozpoczęciem posługiwania się dialogami starają się je dogłębnie zrozumieć. Analizując gramatykę, słówka i prawidłową wymowę.
  • Po opanowaniu dialogu z książki zaczynają podstawiać do niego swoje słówka, np. swoje imiona, inne miasta, inne kolory, inne rzeczowniki itp.

W powyższym przykładzie bardzo dobrze widać efekt synergii. Jedna osoba nie jest w stanie rozmawiać w naturalny sposób sama ze sobą. A dwie osoby, które rozmawiają ze sobą np. po angielsku, bardzo szybko oswajają się z tym językiem i przełamują bariery swobodnego wypowiadania się w tym języku.

1.11.5. Jak sprawnie uczyć się historii?

Ucząc się historii, można wykorzystać większość elementów powyższego algorytmu uczenia się tekstów z języka polskiego, oraz elementów wspólnych dla uczenia się języka angielskiego.

Dat możemy uczyć się na pamięć z wykorzystaniem programu do fiszek (będzie o tym mowa na poziomie 2).

W nauce historii ważna jest umiejętność sprawnego posługiwania się językiem polskim, aby dobrze korzystać ze źródeł i opracowań historycznych.

Efekt synergii możemy wykorzystać chociażby ucząc się z koleżanką i odpytując na wyrywki.

Warto tutaj też na głos opowiadać poszczególne wydarzenia historyczne i ich przebieg.

1.11. Ćwiczenia

Teraz jest czas na przetworzenie wiedzy z tego rozdziału: w ramach ćwiczeń, pobierz i wydrukuj załączony plik: Poziom_1.11._MasterStudentPL.pdf

  • przeczytaj pytania i wypisz długopisem po 3-5 odpowiedzi do nich, dzięki temu dobrze uświadomisz sobie poruszane tu zagadnienia, zapamiętasz je i dostosujesz do swoich potrzeb;
  • kartki zachowaj sobie w segregatorze i przejrzyj je po 1 dniu, następnie po 7 dniach, potem po miesiącu;
  • przeglądając Twoje odpowiedzi po 7 dniach, wypisz najważniejsze odpowiedzi i inne wnioski, jakie wyciągnąłeś w stosunku do siebie, przerabiając ten rozdział z poziomu pierwszego.

1.11. Podsumowanie

Ucząc się przedmiotów humanistycznych, warto mieć świadomość, że wiedza na poziomie ogólnym, praktycznie ze wszystkiego jest nam potrzebna do sprawnego funkcjonowania w świecie. Aby być dobrym inżynierem nie wystarczy uczyć się tylko fizyki i matematyki. Trzeba też umieć napisać dobry list, dokument, raport czy też zapoznać się ze specyfiką terenu lub zapoznać z dokumentacją techniczna w obcym języku.

Przewodnik po MasterStudent.PL

Przeczytałeś, skorzystałeś, podziel się ze znajomymi. Powodzenia!

MasterStudent.PL Team

MasterStudent.PL Team

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.