Poziom 1.11. Jak uczyć się przedmiotów humanistycznych na przykładzie j. polskiego i angielskiego oraz historii?

1.11. Motto

Ze wszystkiego trzeba wiedzieć to, co jest niezbędne, a nie wyłącznie z wybranych dziedzin wszystko.

1.11. Wprowadzenie

Ucząc się przedmiotów humanistycznych, poznajemy naszą historię, języki obce, uczymy się budować wypowiedzi, pisać wypracowania, raport. Zdobywamy cenne umiejętności, które potem przydają się w codziennym życiu i w pracy. Ucząc się Języka polskiego, nie tylko nabieramy sprawności i świadomości w porozumiewaniu się, ale również poszerzamy zakres naszego słownictwa, dzięki czemu w krótszym czasie możemy uczyć się innych przedmiotów.

1.11.1. Jak się uczyć przedmiotów humanistycznych, aby osiągać dobre wyniki?

Ucząc się przedmiotów humanistycznych, podobnie jak w przypadku ścisłych, musimy poznać wymagania i oczekiwania nauczycieli oraz rozwiązać zadania z egzaminów z minionych lat. Dzięki czemu zrozumiemy, co musimy się nauczyć, jaką wiedzę przyswoić, aby wstrzelić się w wymagania.

Po dogłębnym zrozumieniu notatek z języka polskiego, można nauczyć się ich na pamięć. Ucząc się, oczywiście warto go przetwarzać na różne sposoby i wykorzystywać w różnych kontekstach, oraz w coraz dłuższych i optymalnych odstępach czasu powtarzać.

1.11.2. Jak uczyć się przedmiotów humanistycznych na przykładzie języka polskiego?

Język ojczysty, to solidna podstawa i baza do nauki innych przedmiotów. Wykorzystujemy go praktycznie wszędzie, chociażby odpowiadając na lekcji z geografii czy historii, aby budować poprawne wypowiedzi, pisząc dokumentację użytkownika dla systemu informatycznego, zapoznając się z szeregiem ustaw i rozporządzeń, gdy potrzebujemy przygotować dokumentację analityczną czy biznesową dla nowego systemu informatycznego.

Oto kilka z zasad, które warto wykorzystać podczas uczenia się Języka polskiego:

  1. Najpierw należy dogłębnie zrozumieć teksty.
  2. Następnie trzeba przeanalizować tekst pod kątem stosowanych tam zasad gramatycznych (proporcjonalnie do potrzeb, w jakich będziemy wykorzystywać te treści).
  3. Aby także przy okazji uczyć się ortografii, można np. czerwoną kreseczka podkreślać litery „ż” „ó”… w wyrazach, w których nie jesteśmy pewni pisowni. To jest bardzo dobra i efektywna metoda. Napisze o niej artykuł na wyższym poziomie.
  4. Po przeanalizowani tekstu pod kątem treści, gramatyki i ortografii, możemy przystąpić do uczenia się go na pamięć.
  5. Uczymy się na początku na pamięć całych zdań, potem akapitów i wreszcie całych tekstów – np. lekcji z zeszytu czy opracowań. Dzięki takiemu algorytmowi uczenia się możemy osiągnąć dobre wyniki na maturze – mieć solidną bazę wiedzy.
  6. Powtarzając można czytać na głos lub powtarzać na głos z pamięci.
  7. To jest proponowany algorytm uczenia się lekcji, opracowań, motywów, itp. Pracuj i udoskonalaj swój algorytm, który będzie najbardziej optymalny dla ciebie. Przyswojone treści oczywiście warto powtarzać w coraz to dłuższych odstępach czasu.

1.11.3. Jak uczyć się języków obcych na przykładzie języka angielskiego?

Jeśli chodzi o naukę języków obcych to jest mnóstwo, sposobów i ogólnie dostępnych możliwości i porad. Także w tym paragrafie postanowiłem zebrać wspólne i najważniejsze elementy wykorzystywane w różnych sposobach ucznia się. Począwszy od typowych lekcji w szkole, a skończywszy na lekcjach w szkołach językowych czy podczas prywatnych korepetycjach.

Oto kluczowe zasady w nauce języków obcych i nie tylko (gdy zaczynamy naukę i na późniejszym etapie):

  1. Trzeba mieć bardzo dużą motywację i konkretny cel, jeśli chodzi o uczenie się języka obcego, (więcej o tym napiszę w ćwiczeniach).
  1. Warto zacząć i świadomie uczyć się z zasadą od szczegółu do ogółu. Najpierw np. opanowujemy 20 podstawowych słówek z uwzględnieniem nie tylko ich znaczenia, ale i prawidłowej wymowy. Potem wykorzystujemy je w prostych zdaniach, które już zawierają w sobie podstawowe zasady gramatyki. Przed nauczeniem się zdań na pamięć, powinniśmy dogłębnie zrozumieć gramatykę.
  1. Stopniowo poszerzamy bazę słówek wraz z przykładami ich użycia w całych zdaniach. Jest dużo aplikacji i systemów wspierających naukę języków, gramatyki i samych słówek. Będą one zaprezentowane na wyższych poziomach.
  1. Gdy już mamy odpowiednią bazę słówek, to warto uczyć się coraz trudniejszych tekstów i dialogów na pamięć, oczywiście po wcześniejszym ich zrozumieniu. Warto czytać także na głos. Powtarzając całe zwroty.
  1. Oczywiście ucząc się słówek, warto wykorzystać aplikacje wspomagające naukę, w tym samych słówek i gramatyki, nagrania mp3, dialogi, filmy.
  1. Ucząc się języka obcego, warto intensywnie go przetwarzać (jak najwięcej mówić, czytać, pisać, słuchać) i wykorzystywać w różnych kontekstach, w tym także pomagać innym przez udzielanie korepetycji i uczyć się z innymi,
  1. W nauce języka obcego, ale nie tylko, warto wykorzystać efekt synergii, który bardzo przyspiesza i usprawnia naukę języka.

1.11.4. Na czym polega efekt synergii i jak go można wykorzystać w nauce języka?

Efekt synergii polega na tym, że 2 osoby razem zrobią znacznie więcej niż 2 osobno w tym samym czasie. By wnieść dużą szafę na 7 piętro, jedna osoba będzie wnosiła ją w kawałkach przez 3 godziny i na końcu skręci. Natomiast dwie osoby razem wniosą tę samą szafę na to samo piętro w pół godziny i nie będą musiały jej rozkręcać i skręcać. 2 osoby razem przez 3 godziny wniosły by 6 szaf, a osobno tylko 2 szafy.

W nauce języka angielskiego efekt synergii możemy wykorzystać w następujący sposób.

  • Dwie siostry razem uczą się angielskiego.
  • Prowadzą konwersację.
  • Początkowo według dialogów i schematów z książki, wcielając się w role bohaterów dialogów,
  • Przed rozpoczęciem posługiwania się dialogami starają się je dogłębnie zrozumieć. Analizując gramatykę, słówka i prawidłową wymowę.
  • Po opanowaniu dialogu z książki zaczynają podstawiać do niego swoje słówka, np. swoje imiona, inne miasta, inne kolory, inne rzeczowniki itp.

W powyższym przykładzie bardzo dobrze widać efekt synergii. Jedna osoba nie jest w stanie rozmawiać w naturalny sposób sama ze sobą. A dwie osoby, które rozmawiają ze sobą np. po angielsku, bardzo szybko oswajają się z tym językiem i przełamują bariery swobodnego wypowiadania się w tym języku.

1.11.5. Jak sprawnie uczyć się historii?

Ucząc się historii, można wykorzystać większość elementów powyższego algorytmu uczenia się tekstów z języka polskiego, oraz elementów wspólnych dla uczenia się języka angielskiego.

Dat możemy uczyć się na pamięć z wykorzystaniem programu do fiszek (będzie o tym mowa na poziomie 2).

W nauce historii ważna jest umiejętność sprawnego posługiwania się językiem polskim, aby dobrze korzystać ze źródeł i opracowań historycznych.

Efekt synergii możemy wykorzystać chociażby ucząc się z koleżanką i odpytując na wyrywki.

Warto tutaj też na głos opowiadać poszczególne wydarzenia historyczne i ich przebieg.

1.11. Ćwiczenia

Teraz jest czas na przetworzenie wiedzy z tego rozdziału: w ramach ćwiczeń, pobierz i wydrukuj załączony plik: Poziom_1.11._MasterStudentPL.pdf

  • przeczytaj pytania i wypisz długopisem po 3-5 odpowiedzi do nich, dzięki temu dobrze uświadomisz sobie poruszane tu zagadnienia, zapamiętasz je i dostosujesz do swoich potrzeb;
  • kartki zachowaj sobie w segregatorze i przejrzyj je po 1 dniu, następnie po 7 dniach, potem po miesiącu;
  • przeglądając Twoje odpowiedzi po 7 dniach, wypisz najważniejsze odpowiedzi i inne wnioski, jakie wyciągnąłeś w stosunku do siebie, przerabiając ten rozdział z poziomu pierwszego.

1.11. Podsumowanie

Ucząc się przedmiotów humanistycznych, warto mieć świadomość, że wiedza na poziomie ogólnym, praktycznie ze wszystkiego jest nam potrzebna do sprawnego funkcjonowania w świecie. Aby być dobrym inżynierem nie wystarczy uczyć się tylko fizyki i matematyki. Trzeba też umieć napisać dobry list, dokument, raport czy też zapoznać się ze specyfiką terenu lub zapoznać z dokumentacją techniczna w obcym języku.

Przewodnik po MasterStudent.PL

Przeczytałeś, skorzystałeś, podziel się ze znajomymi. Powodzenia!

MasterStudent.PL Team

MasterStudent.PL Team

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *