Poziom 1.9. Dlaczego warto używać metody pytań i odpowiedzi?

1.9. Motto

Kto pyta, nie błądzi.

1.9. Wprowadzenie

Wykorzystując sposób uczenia się z wykorzystaniem pytań i odpowiedzi, nowo przyswajaną wiedzę możemy szybko przenieść do pamięci długotrwałej. Ponadto metoda ta pozwala skutecznie weryfikować czy dobrze znamy już dany materiał.

1.9.1. Na czym polega metoda uczenia się z wykorzystaniem pytań i odpowiedzi?

Metoda ta jest bardzo prosta. Polega na zapisywaniu np. ołówkiem w notatkach lub książce krótkich, precyzyjnych pytań do danych fragmentów notatek czy podrozdziału w książce. Następnie ucząc się, po kilku powtórkach np. danego akapitu, czytamy pytanie i po cichu lub na głos odpowiadamy na nie. Dzięki temu od razu weryfikujemy, czy już umiemy daną treść, czy też jeszcze musimy ją powtórzyć i utrwalić.

1.9.2. Jak możemy uczyć się tą metodą? Jaki może być przykładowy algorytm?

Źródło: „Podstawy fizyki dla kandydatów na wyższe uczelnie i studentów” Herman M. A., Kalestyński A., Widomski L. PWN

Tutaj będzie wkrótce szczegółowy podpunkt.

1.9.3. Na czym polega metoda z wykorzystaniem fiszek?

Metoda uczenia się z wykorzystaniem fiszek to nic innego jak metoda pytań i odpowiedzi, tylko z wykorzystaniem małych karteczek (np. 5 cm x 7 cm). Na karteczkach tych na jednej stronie jest pytanie, a na drugiej odpowiedź. Jeśli wykorzystujemy je do nauki języka, to z jednej strony piszemy słówko i przykładowe zdanie z tym słówkiem w języku polskim, a po drugiej stronie w języku obcym.

Takie fiszki możemy przygotować samodzielnie ręcznie lub na komputerze i następnie wydrukować je i pociąć.

Istnieją darmowe programy do przygotowywania fiszek, zarówno takich do druku, jak i elektronicznych. Elektroniczne fiszki możemy przeglądać z wykorzystaniem darmowych aplikacji także na smartfony. Dzięki temu stwarzamy sobie możliwość uczenia się języka obcego w drodze do szkoły lub pracy.

Możemy także kupić gotowe fiszki. Obecnie jednak ze względu na niewygodę przechowywania dziesiątek czy setek karteczek, większość użytkowników korzysta z fiszek elektronicznych np. na smartfonie czy komputerze.

Przykładowa fiszka będzie do pobrania: tutaj.

1.9.4. Jak uczyć się z wykorzystaniem fiszek papierowych?

Możemy wykorzystać następujący algorytm do nauki 20 nowych angielskich słówek przy użyciu fiszek.

  1. Czytamy polskie słówko i przykład i zastanawiamy się, czy znamy angielskie odpowiedniki.
  2. Patrzymy na drugą stronę fiszki i kilka razy powtarzamy na głos słówko i zdanie. Zwracamy też uwagę na zrozumienie gramatyki wykorzystanej w zdaniu w nowym słówku.
  3. Punkty 1 i 2 powtarzamy dla wszystkich 20 fiszek.
  4. Robimy drugą serię powtórek, tylko tym razem, jeśli już pamiętamy dane słówko, fiszkę odkładamy na bok, a te których nie umiemy nadal, ponownie kilka razy powtarzamy na głos i odkładamy je do trzeciej powtórki. Tak postępujemy z wszystkimi 20 fiszkami.
  5. W piątym kroku mamy już 2 stosy fiszek, te które już umiemy i te, z którymi mamy jeszcze problem. Uczymy się po kolei tych, z którymi mieliśmy problem, tradycyjnie, czytając polskie znaczenie i sprawdzając, czy znamy angielskie. I znowu odkładamy te, które już umiemy.
  6. Tyle razy powtarzamy słowa, które poprzednio sprawiały nam trudność, ile potrzeba, by wszystkie fiszki znalazły się w grupie opanowanych.
  7. Ucząc się nowych słówek, np. szczególnie tych, które sprawiają nam najwięcej trudności, możemy dodatkowo kilka razy zapisać je długopisem na kartce. Dzięki temu lepiej je zapamiętamy. Nauczymy się ich wymowy i pisowni.

1.9.5. Jakie programy są odpowiednikiem metody pytań i odpowiedzi?

Na rynku jest wiele, także darmowych, programów umożliwiających naukę z wykorzystaniem fiszek. Opisy tych programów i ich praktycznych zastosowań udostępnię w artykułach na kolejnych poziomach.

1.9.6. Dlaczego metoda pytań i odpowiedzi jest taka wartościowa?

Gdy nauczymy się solidnie materiału i będziemy go powtarzać, odpowiadając na pytania, a powtórki będziemy robić w coraz to dłuższych okresach czasu (po dniu, tygodniu….). To stopień zapamiętania wiedzy z danego obszaru będzie bliski 100%. Ponadto wiedza, którą mamy, będzie nam się lepiej łączyć z wiedzą z innych obszarów.

Teraz, dla przypomnienia, jak wygląda krzywa pamiętania, możesz zajrzeć do rozdziału 8 z Poziomu 1

1.9. Ćwiczenia

A teraz: w ramach ćwiczeń, pobierz i wydrukuj załączony plik: Poziom_1.9._MasterStudentPL.pdf

  • przeczytaj pytania i wypisz długopisem po 3-5 odpowiedzi do nich, dzięki temu dobrze uświadomisz sobie poruszane tu zagadnienia, zapamiętasz je i dostosujesz do swoich potrzeb;
  • kartki zachowaj sobie w segregatorze i przejrzyj je po 1 dniu, następnie – po 7 dniach, potem – po miesiącu;
  • przeglądając Twoje odpowiedzi po 7 i 30 dniach, wypisuj najważniejsze odpowiedzi i inne wnioski, jakie wyciągnąłeś w stosunku do siebie, przerabiając ten rozdział z poziomu pierwszego.

1.9. Podsumowanie

Wykorzystanie pytań i odpowiedzi jest bardzo prostym i zarazem skutecznym sposobem uczenia się. Gdy już potrafimy odpowiedzieć bez problemu na wszystkie przygotowane przez nas pytania, np. dotyczące kilku lekcji z płazów, wówczas możemy swobodnie pisać klasówkę z gwarancją bardzo dobrego wyniku, który będzie proporcjonalny, do jakości naszych notatek i znajomości wymagań egzaminującego.

Przewodnik po MasterStudent.PL

Przeczytałeś, skorzystałeś, podziel się ze znajomymi. Powodzenia!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

MasterStudent.PL Team

MasterStudent.PL Team

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *